Czy sprawdzę się w zawodzie PR-owca? Może taki pytanie przyszło Ci kiedyś do głowy? Żeby pomóc Ci choć trochę to wymienię 5 cech, które według mnie powinien mieć dobry PR-owiec.

 

 

1. Empatia - to nie zupa z Azji

Zaczynam od nawiązania do filmu "Lejdis" w reż. Tomasza Koneckiego, w którym jedna z bohaterek wypowiada zdanie Empatia? To chyba taka zupa z Azji. 

Otóż nie.

 

Bycie empatycznym to cecha, którą wg mnie powinien mieć PR-owiec - i nie bez powodu piszę o niej, jako o pierwszej.

 

Empatia to umiejętność zrozumienia innych ludzi, postawienia się w ich sytuacji i współodczuwania emocji, które mogą im towarzyszyć.

 

Bo tak jak pisałam w pierwszym artykule, PR-owcy pracują na emocjach. Jeśli nie potrafisz zrozumieć, dlaczego ktoś ma takie a nie inne emocje w stosunku do Twojej marki lub firmy - nie poradzisz sobie z komunikacją.

 

2. Bądź uczciwy!

Podstawą sukcesu w interesach jest uczciwość - to cytat Jana M. Fijora, z "Jak zostałem milionerem, czyli dlaczego jedni mają, a drudzy nie mogą związać końca z końcem".

 

Jeśli uważasz, że dobrze manipulujesz a public relations to synonim manipulacji - proszę, nie wchodź do tego zawodu i nie niszcz tego, na co etyczni PR-owcy pracują. Jeśli chcesz być PR-owcem - bądź uczciwy. Wobec siebie, wobec swoich Klientów, wobec odbiorców.

 

3. Think big!

Myśl szeroko. Nie skupiaj się na jednej kwestii tylko zastanów się, jak ona może wpłynąć na 5 innych. Bo jeśli zdarzy Ci się obsługiwać kryzys konsumencki, który wybuchł w mediach społecznościowych to nie znaczy, że możesz np. zapomnieć, jak ten kryzys wpłynie na morale pracowników firmy, której dotyczy czy jej partnerów.

 

Szerokie spojrzenie na życie ogólnie pozwoli Ci dostrzegać niuanse, które nie wszyscy zobaczą. A to wyróżni Cię na tle innych specjalistów.

 

4. Pracuj nad słowem

Jeśli chcesz pracować w PR-ze to musisz umieć pisać i czytać ze zrozumieniem. Wiem, że może to brzmieć zabawnie, ale niestety sporo osób nie czyta ze zrozumieniem i nie potrafi ubrać w słowa tego, co chce zakomunikować. Dlatego tak ważna jest chęć pracy nad słowem.

Od czego zacząć? Od czytania! Czytaj książki o różnej tematyce. Nie zatrzymuj się na jednym autorze, czytaj dużo, często. Dzięki temu słowa będą się pojawiać w Twojej głowie w ułamku sekund.

A potem ćwicz pisanie. Najlepiej pod okiem kogoś doświadczonego. Dlatego jeśli zacząłeś już pracę w PR-ze to domagaj się otrzymania informacji zwrotnej nt. Twoich informacji prasowych. Nie odpuszczaj. Tylko ćwicząc i otrzymując konstruktywną opinię zwiększysz swoje umiejętności.

 

5. Traktuj innych, jak sam/-a chcesz być traktowany/-a

Jako że PR to praca z ludźmi to musisz umieć z nimi pracować. Nie zbudujesz relacji ani z zespołem, ani z Klientem, nie szanując osób, które masz po drugiej stronie.

 

Jeśli chcesz poznać człowieka, patrz jak traktuje podwładnych, a nie równych sobie - uwielbiam ten cytat z czwartej części "Harry'ego Pottera" J.K. Rowling. I sprawdza się w życiu. #potwierdzoneinfo

 

Dlatego uważam, że powinniśmy tak traktować innych, jak sami chcielibyśmy być traktowani.

Bez umiejętności nawiązywania relacji z ludźmi nie uda Ci się w tym zawodzie. I mówię o szczerych, prawdziwych relacjach. O tym, że ktoś po zakończeniu współpracy z Tobą będzie Cię wspominał pozytywnie. A jeśli na samą myśl o tej współpracy poczuje dyskomfort przez to, jaką osobą jesteś - to znaczy, że jeszcze musisz nad sobą popracować. I to nawet nie w kontekście bycia PR-owcem, ale w kontekście bycia człowiekiem.

 

Cechy dobrego PR-owca

11 lutego 2022

5 cech dobrego
PR-owca

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

kontakt@okiemprowca.pl