Z pewnością słyszeliście takie określenia jak "czarny PR", "zagrywka PR-owa", "PR-owe sztuczki". A wiecie, że żadne z tych określeń nie powinno tyczyć się działań z zakresu public relations?

 

PR w Polsce nie ma dobrego PR-u. Mówię o tym często i z pełną świadomością. W świecie osób zupełnie niezwiązanych z branżą, PR-owcy często postrzegani są jako osoby pracujące z politykami, tworzące historie niemające nic wspólnego z rzeczywistością, naginające prawdę. Przykre, ale tak właśnie jest.

 

Branża zdaje sobie z tego sprawę. Dlatego podejmuje szereg działań mających na celu edukację. Edukację o tym, czym jest PR i kim są PR-owcy.

 

Jednym z takich ostatnich działań jest Raport "PR to nie propaganda" stworzony przez Związek Firm Public Relations, do którego należy też moja agencja.

 

I jakie są wnioski z raportu?

  • Połowa ankietowanych spotkała się z uznaniem zawodu PR-owca za nieetyczny, polegający na niegodnych praktykach komunikacyjnych, takich jak: propaganda, manipulacja, oszustwo. Ponadto aż 83% osób, które wypełniły kwestionariusz, musiało tłumaczyć rodzinie czy znajomym na czym tak naprawdę polega ich praca.
  • Jak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, w okresie od września 2020 roku do sierpnia roku 2021, w prasie drukowanej oraz Internecie (w tym na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTubie) pojawiło się aż 9089 publikacji, w których fraza „czarny PR” występuje zazwyczaj jako synonim dyskredytacji, manipulacji, propagandy czy dezinformacji.
  • Ale aż 85% przedstawicieli branży, wskazało, że nigdy nie wstydziło się przyznać, że zajmuje się PR-em. A 81% poleciłoby pracę w branży PR osobom rozpoczynającym karierę zawodową.

 

I wiecie, co to oznacza? Że my, PR-owcy, znając swój zawód wiemy, że jest on etyczny i prowadzimy działania zgodnie z etyką pracy specjalisty ds. komunikacji.

 

Jednak osoby z zewnątrz nie znając naszego zawodu - myślą inaczej.

 

Dlatego potrzebna jest edukacja. I właśnie dlatego powstał mój kanał na Youtube - Okiem PR-owca - by docierać do osób spoza branży.

 

Public relations to nie propaganda

 

Dlaczego więc nie można używać w kontekście PR-u zwrotów typu "czarny PR"?

 

Bo PR jest czysty i etyczny.

 

A "czarny PR" to synonim kłamstwa i manipulacji, nie może być więc określeniem działań PR.

 

Jeśli chcecie mówić o działaniach nieetycznych, manipulacyjnych - mówcie o PROPAGANDZIE.  Ale na pewno nie PR-ze.

09 lutego 2022

PR to nie PRopaganda!

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

kontakt@okiemprowca.pl